바로가기 메뉴
컨텐츠 바로가기
주메뉴 바로가기
하단정보 바로가기
전체메뉴보기

전체메뉴보기

전체메뉴닫기
아카이브

논문

  • 홈
  • 아카이브
  • 인문DB
  • 학술연구
  • 논문
  • 네이버 블로그 공유하기
  • 페이스북 공유하기
  • 트위터 공유하기
  • 구글 플러스 공유하기
  • 카카오 스토리 공유하기

기녀 시에 나타난 내면 의식과 개인의 발견

저자
박애경
서지
가톨릭대학교 인간학연구소, 인간연구 31
발간일
2005
조회수
1422
SNS 공유
네이버 블로그 공유하기 페이스북 공유하기 트위터 공유하기 구글 플러스 공유하기 카카오 스토리 공유하기
KiNyeo indicates special professional women whom give pleasure at entertainment sides through singing and dancing. While they held the lowest social class, they performed national cultural activities participating at court ceremonies and diplomatic functions as female performers. They were isolated from family system though they took in contradictory role to maintain patriarchal system based on strict monogamy without troubles. As though the lowly, they learned poetry and literature that were regarded as aristocratic male culture so that they formed fairly strong female writer group. In their literature express questions of self reflection and self existence knowing them as a partner of entertainment delight. The inner consciousness shown in KiNyeo literature, in view of being accompanied by self reflection about 'individual', is seen to approach to modern 'individual'. They had doubts about their selves at being discriminated socially and sexually which provoked them to get transformed into modern new women.
이전글
1910년대 번안소설과 '실패한 연애'의 시대 : 일재 조중환의 『쌍옥루』와 『장한몽』
다음글
가족플롯의 탈서사화와 동시대 감정구조 : 김수현의 장편소설 《눈꽃》