바로가기 메뉴
컨텐츠 바로가기
주메뉴 바로가기
하단정보 바로가기
전체메뉴보기

전체메뉴보기

전체메뉴닫기
아카이브

논문

  • 홈
  • 아카이브
  • 인문DB
  • 학술연구
  • 논문
  • 네이버 블로그 공유하기
  • 페이스북 공유하기
  • 트위터 공유하기
  • 구글 플러스 공유하기
  • 카카오 스토리 공유하기

대도시규범성, 퀴어 생태학, 그리고 『재미난 집』

저자
고강일
서지
미국소설학회
발간일
2022
조회수
183
SNS 공유
네이버 블로그 공유하기 페이스북 공유하기 트위터 공유하기 구글 플러스 공유하기 카카오 스토리 공유하기
This essay addresses Alison Bechdel’s graphic memoir, Fun Home and its critique of metronormativity, a dominant narrative within which rural queers move to a urban place of tolerance after enduring a long period of homophobic repression. The discourse of hegemonic lesbian and gay urbanism normalizes a big city as the final destination to which rural-identified queers must assimilate. By employing the frame of queer ecology, this paper submits that Fun Home critiques a homonormative impulse embedded in the metronormative discourse. The first half of this essay charts the way in which U.S. capitalism has provided material condition for the making of gay and lesbian identities. I also consider how queer politics of protest and equality has shifted to a de-politicized and commodified urban gay subculture in the post-Stonewall period. In the second half of this paper, I analyze Fun Home in a way that focuses on how the graphic memoir interrogates historical context and ideologies of metronormativity. Paying special attention to the book’s portrayal of Beech Creek, the small hometown of Bechel’s father in central Pennsylvania, this paper argues that Fun Home performs an intersectional queer ecological politics, one that links homophobia, metrocentric bias, homonormativity, and environmental commodification. In doing so, this paper concludes that Bechdel’s text provides a complicated and nuanced understanding of metronormativity and queer ecology.
이전글
위태로움, 로렌 벌랜트, 그리고 대항 정치
다음글
나의 가장 사적인 모빌리티(Mobility) - 김봉곤 단편소설에 나타난 퀴어 연애의 동선과 공간을 중심으로