바로가기 메뉴
컨텐츠 바로가기
주메뉴 바로가기
하단정보 바로가기
전체메뉴보기

전체메뉴보기

전체메뉴닫기
소식

언론에 비친 사업단

  • 홈
  • 소식
  • 언론에 비친 사업단
  • 네이버 블로그 공유하기
  • 페이스북 공유하기
  • 트위터 공유하기
  • 구글 플러스 공유하기
  • 카카오 스토리 공유하기

[브레이크뉴스]인천교육청, 교육정책토론회 및 노동인권교육 실시

작성자
관리자
조회수
304
등록일
2023-05-31 16:19
SNS 공유
네이버 블로그 공유하기 페이스북 공유하기 트위터 공유하기 구글 플러스 공유하기 카카오 스토리 공유하기

(브레이크뉴스인천 박상도 기자) 인천시교육청이 24일 ‘인간다움을 기르는 학생성공시대’를 주제로 제1차 교육정책토론회를 개최했다고 밝혔다.

인천교육청에 따르면, 토론회에는 교육정책 전문가, 현장 전문가, 인천시민 등 약 100명이 참석해 2024년 역점과제로 예정된 ‘인성·시민성 강화’에 대해 논의하고 내년 정책 추진 기반을 모색했다.

토론회 좌장은 성산효대학원대학교 HYO가족상담학과 채경선 교수가 맡았으며, 도성훈 교육감, 전남대학교 인문학연구원 김현구 교수, 경희대학교 비교문화연구소 김재인 교수 등 3명의 발제 후 학생, 학부모, 교사 3명의 패널 토의를 진행했다.

도성훈 교육감은 첫 발제를 통해 복잡하고 변동성이 큰 사회에서 개인의 내면을 강화하고 자아 발견과 성장을 촉진하며 공동체 의식을 바탕으로 공공선을 추구하는 인성 시민성 교육을 강화해야 한다고 강조했다.

김현구 교수는 신체 이해력과 정서 이해력으로부터 출발하는 인성·시민성 교육을, 김재인 교수는 AI 알고리즘 시대의 시민성 교육을 제안했다.

토론자들은 인성·시민성 함양이 중요하다는 것에 모두 동의하고 일회성 이벤트가 아닌 일상에서의 인성·시민성 교육이 이루어져야 한다는 데 뜻을 모았다.

또한, 인천시교육청이 오는 12월 15일까지 관내 초·중·고·특수학교 학생 1,213학급과 학부모·교원 23학급을 대상으로 찾아가는 노동인권교육을 실시한다고 밝혔다.

인천교육청에 따르면, 학교로 찾아가는 노동인권교육은 인천시교육청이 위촉한 전문강사단(36명 위촉)과 노무사(3명)가 교육청이 개발한 ‘노동인권교육의 사회정서학습(SEL) 연계 표준 교안(12종)’을 바탕으로 운영한다.

표준 교안은 학생들이 다양한 사회적, 정서적 상황을 탐색하고, 다양한 상황에서 ‘노동인권’의 관점으로 책임 있는 결정과 판단을 할 수 있도록 구성했으며, 인천교육과학정보원 e-book사이트에서 내려받을 수 있다.

인천시교육청은 특수학교 학생의 이해도와 상황에 맞는 표준 교안도 개발해 특수학교 맞춤형 교육과정 구성에 도움을 줄 계획이다.

학부모와 교사 대상 노동인권교육은 선택형 주제로 운영한다.

노동법의 배경과 구조, 임금과 노동시간, 청소년도 특수고용?, 아프니까 산재, 막말과 하대는 직장 내 괴롭힘, 제대로 퇴사하기, 법대로 하기, 청소년 노동의 이슈들, 노동인권관련 우리사회 이슈 등 총 9개 주제다.

*아래는 위 기사를 ‘구글 번역’으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다.‘구글번역’은 이해도 높이기를 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*Below is the [Full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is trying to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

Incheon Office of Education, education policy debate and labor human rights education

-Break News Incheon Reporter Park Sang-do

The Incheon Metropolitan Office of Education announced on the 24th that it held the first educational policy debate under the theme of “Student Success Era that Cultivates Humanity.”

According to the Incheon Office of Education, about 100 people, including education policy experts, on-site experts, and Incheon citizens, attended the forum to discuss “strengthening character and citizenship,” scheduled as a priority task in 2024, and seek a basis for next year’s policy promotion.

Seongsanhyo University Graduate School HYO Family Counseling Professor Chae Kyung-seon chaired the discussion, and three speakers, including Superintendent Do Seong-hoon, Chonnam National University Humanities Research Institute Professor Kim Hyun-gu, and Kyunghee University Comparative Culture Research Institute Professor Kim Jae-in, conducted a panel discussion of three students, parents, and teachers. did.

In his first presentation, Superintendent Do Seong-hoon emphasized that in a complex and volatile society, education for character and citizenship should be strengthened to strengthen the inner self, promote self-discovery and growth, and pursue the public good based on a sense of community.

Professor Kim Hyun-gu proposed character and citizenship education starting from body and emotional understanding, and Professor Kim Jae-in proposed citizenship education in the era of AI algorithms.

The panelists all agreed that character and citizenship cultivation is important, and agreed that character and citizenship education should take place in everyday life, not a one-time event.

In addition, the Incheon Metropolitan Office of Education announced that it would conduct on-site labor and human rights education for 1,213 classes of elementary, middle, high, and special school students and 23 classes of parents and teachers by December 15.

According to the Incheon Office of Education, the on-site labor human rights education was developed by a group of professional lecturers (36 commissioned) and labor attorneys (3) commissioned by the Incheon Metropolitan Office of Education, 'standard teaching plan for social emotional learning (SEL) in labor and human rights education' developed by the Office of Education. 12 types)'.

The standard teaching plan is structured so that students can explore various social and emotional situations and make responsible decisions and judgments from the perspective of ‘labor human rights’ in various situations.

The Incheon Metropolitan Office of Education plans to develop a standard teaching plan suitable for the understanding and situation of special school students to help organize a customized curriculum for special schools.

Labor and human rights education for parents and teachers is operated as an elective subject.

Labor law background and structure, wages and working hours, special employment for youth? A total of 9 topics.



기사내용 원문보기: https://www.breaknews.com/966880

이전글
[24일 인천시교육청 소식] 추경안 1105억원 편성 등
다음글
[교육소식] 인천시교육청, 1차 추경안 1105억원 증액 등